Indrømmet – overskriften har jeg valgt for at provokere dig lidt. Og lur mig om jeg ikke fangede din interesse. For er der noget vi bilister kan blive enige om, er det ANDRE bilister.

Jeg har haft kørekort i mange år, og jeg opfatter mig selv som en rutineret, dygtig og hensynsfuld bilist. Mit kørekort tog jeg (første gang) i 1985. Anden gang i 2005 pga. lidt for høj hastighed på vej mod Storebæltsbroens betalingsanlæg. Dog ‘kun’ en betinget dom men intet mindre en dom. Lad det være en advarsel til dig – det sker de står der med laser fra tid til anden. Og fanger de dig der, rammes du hårdt. Efter episoden, undres jeg over hvor stærkt jeg bliver overhalet når jeg kører der igen. Så derfor – pas på. Specielt der. Nå – men tilbage til emnet.

ferrariSelvillusionen
Da jeg nu har haft kørekort i så mange år, mener jeg selv jeg er en ret habil bilist. Med relativt få skader i min bagage, må jeg vel have ret i det? Eller hvad? For det er nok lige her problemet ligger. Selv efter ganske få år bag rettet, er vi 100% overbevist om, at vi er verdensmestre bag rattet. Vi undrer os faktisk over, at vi ikke blev hyret af Ferraris Formel 1 Team for flere år siden. Kvinder derimod har ikke denne selvopfattelse. De kender deres begrænsninger, og kører sikkert og fornuftigt. Beklager gutter – uanset hvad I vil tro, er det sandt. At de så laver mange småbuler under f.eks. parkeringer er en anden sag. Næ du – når vi mænd laver buler, kan vi ligeså godt gøre det ordentligt. Totalskade slæden, for vi går til den på de offentlige veje som vi anser for vores helt egen Silverstone Race Track. Som jeg skrev i indlægget Kan mænd få stress, er mænd velsignet med gaven, der giver os den tanke, at vi måske er lidt mere end vi er.

fiaDr. Jekyll & Mr. Hyde
Hvad er det helt præcist der sker med os, når vi sætter os bag rattet? Tænker vi, at vi bare skal fra A til B, eller ser vi nedtællingslysene foran os, og venter på grønt så vi kan træde på speederen og komme først – få pokalen, poppe champagnen og få kys af den hotte kvindelige pris overrækker? Følelserne er sikkert forskellige fra dig til mig, men fælles er, at de er livsfarlige. Jeg kunne ligeså godt spankulere ned af H. C. Andersens Boulevard med en skarpladt AK47 og skyde på må og få. Din bil er et våben, og går det rigtig galt, er det ikke kun dig selv du slår ihjel. Hele familier har måttet lade livet på denne konto. Og ringene spredes med lynets hast, for disse mennesker har venner og familie, som bliver berørt af det. Men tanken om den risiko, fordufter som dug for solen, når vi hører bulderet fra motoren og føler accelerationen i vores krop. Dr. Jekyll forvandles til Mr. Hyde.

205

Min hedengangne Peugeot 205 GTI

Når ulykken sker
Jeg selv havde den ‘ære’ for nogle år siden, at blokere fuldstændigt for Ishøj sammenfletningen i morgen myldretiden. Seks spor blev lukket af mig og min lille Peugeot 205 GTI. På et splitsekund, blev en dejlig lun forårsmorgen med soltaget åbnet, god musik på autoradioen og nydelsen af mit gamle 80´er ikon af et køretøj forvandlet til et larmende inferno af vredent metal og følelsen af ingen kontrol at have overhovedet. Den lille blå Peugeot var desværre ude af stand til at modstå en hollandsk lastbil med ekstra lang hænger. Jeg blev ramt bagfra, skubbet op i foran holdende bil og katapultet op i luften landende på taget i midterste spor. Heldigvis var jeg 100% uskadt, og kunne ved egen kraft kravle ud af vraget. Lidt samme ulykke min mor var ude for i en BMW 2002 i starten af 70´erne. Forskellen var blot, at hun kørte som død og djævel. For det gjorde man jo dengang der var fri hastighed.

Jeg var heldig. MEGET heldig faktisk. Ambulance redderen der undersøgte mig på stedet fortalte, at havde jeg ikke drejet rattet en anelse og prøvet at undslippe den uundgåelige kollision, var jeg med 100% sikkerhed blevet mast. Så ja – jeg var heldig. Andre er desværre ikke lige så heldige. Husk det…

roadrageDin opførsel i trafikken
Jeg prøver selv så ofte som muligt, at hjælpe mine medtrafikanter. Holde tilbage ved sammenfletninger, lade folk komme ud af besværlige kryds, holde afstand til forankørende osv. Men jeg skal ikke være hellig. For ser jeg noget, der foruretter enten mig selv eller andre bilister, springer den djævel frem på mine skuldre, som ellers er godt gemt af vejen til dagligt. Og så bliver der ellers brugt diverse gestikuleren, grimme ord, blink med lyset og hornet i yderste tilfælde. Det sker heldigvis sjældent. Oftest prøver jeg at slappe af, for den eneste det går ud over, er mig selv og mit blodtryk. Og hånden på hjertet – mon ikke jeg selv har udført nogenlunde samme forkerte manøvre som det jeg netop nu prøver at hidse mig op over?

Karma – det virker
Det lyder lorent og fortærsket. Men karma virker i trafikken som så mange andre steder. Dine positive energier spredes – måske ikke lige med thumbsdet samme som når den du har vist velvilje overfor,  5 minutter senere holder tilbage for en anden bil i en anden situation. Jeg ved det, for det virker på min egen krop jævnligt. Nej – jeg er ikke en selvophøjet Gandhi guru. Jeg mener bare vi bør hjælpe hinanden i trafikken, som hvis vi stod to personer overfor hinanden. Her ville udfaldet nemlig blive et helt andet, end hvis vi sad ‘beskyttet’ i vores stålkasse med flere hundrede hestekræfter til vores disposition.

Lidt idéer til at gøre vores hverdag lidt bedre
Mange af os har glemt teoriundervisningen og køretimerne. Men det er faktisk også sagen helt uvedkommende. For inderst inde, ved vi godt hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Jeg har listet et par forslag til, hvordan vi kan gøre hinanden gladere, få trafikken til at glide bedre og sidst men ikke mindst – få os hjem i live til familien.


  • Overhold flettereglen. God skik er hver anden bil fletter.
  • Hold tilbage for andre ved svære udkørselsforhold for den anden bilist. Du vil selv juble over at få denne gestus.
  • Ved to baners sammenfletning til en bane. Benyt BEGGE baner helt hen til sammenfletningen. Det er faktisk bevist, at gøres dette korrekt, kommer alle hurtigere igennem
  • Hold afstand til forankørende. Lad ikke din vrede gå ud over en bilist, som rent faktisk overholder hastighedsbegrænsningerne.
  • Kør ALTID så vidt muligt i første spor på motorvejen. Nej – midterste spor er ikke til dem som kører en lille smule hurtigere end andre. Alt over spor to, er overhalingsbaner. Ikke en permanent opholdstilladelse
  • Respekter fartbegrænsningerne ved vejarbejde. Der går levende mennesker centimeter fra kørebanen – de er der ikke for at genere dig. De gør snarere forholdende bedre for dig, med deres liv og lemmer i høj-risiko zonen.

 

Written by Jesper Løkke